Mijn eerste kangoeroes en dolfijnen gezien! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sylvia Frequin - WaarBenJij.nu Mijn eerste kangoeroes en dolfijnen gezien! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sylvia Frequin - WaarBenJij.nu

Mijn eerste kangoeroes en dolfijnen gezien!

Door: sylviainsydney

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

15 Maart 2012 | Australië, Sydney

Hee luitjes!!

Vorige week dinsdag moest ik dan bij de directeur van de school komen voor de uitslag van mijn pre-test. Hij vertelde dat ik ben toegelaten tot de CPE cursus!!!! Ohh daar ben ik zo blij mee! Maar hij zei dat ik daarvoor wel echt hard mijn best moet gaan doen. CPE staat gelijk aan Engels als moedertaal, maar ik heb nog 12 weken om mezelf te verbeteren :P Ik droom en denk al in het Engels, dus dat gaat de goede kant op :D hihi..

Vrijdagochtend om 6u stond ik op en niet veel later was ik op weg naar Canberra! De reis duurde 3,5 uur, en onderweg zag ik dat sommige delen van het weiland onder water stonden. Er was helemaal niks te zien langs de weg tijdens de reis, geen stad, dorp of Macdonalds;)! Alleen maar groen!

Toen we aankwamen in Canberra was ik toch wel een beetje zenuwachtig. Maar dat was helemaal niet nodig! Ik herkende Toos en Rob meteen van de foto, en ze gaven me een hartelijk welkom. We gingen meteen op stap. Als eerst gingen we naar de Black Mountain, waar we uitzicht hadden over heel Canberra. Melbourne en Sydney wilde allebei de hoofdstad van Australië worden. Omdat ze er niet uitkwamen, hebben ze de hoofdstad, Canberra, gebouwd precies tussen deze twee steden. Je kon vanuit dit uitzichtpunt dan ook heel goed zien dat je een centrum hebt, met verschillende (buiten)wijken. Langs de weg naar de andere wijken is alleen maar groen. Je moet dan ook de snelweg nemen. Het is best moeilijk uit te leggen, maar omdat de hoofdstad is gecreëerd en zichzelf niet heeft ontwikkeld, is de stad heel kunstmatig. Daarnaast heeft de stad (expres) geen hoge gebouwen.
Meteen daarna gingen we naar een soort Euromast aan de andere kant van het centrum, waar we weer een goed uitzicht over de stad hadden.

Omdat ik had verteld dat ik nog geen kangoeroe had kunnen spotten, probeerde ze op de terugweg eentje te zien maar we konden er helaas geen vinden. Eenmaal aangekomen in hun mooie huis lieten ze mijn kamer zien (een lekker groot 2-persoonsbed) en aten we lunch. Na de lunch gaf ik Toos de hagelslag die ik voor haar had gekocht en een paar foto’s van de familie. Daar was ze ontzettend blij mee! Toen liet ze ook veel foto’s van haar familie en van vroeger zien. Heel leuk om te zien! Haar broers wonen in Geelong, dichtbij Melbourne, dus als je daar onder Frequin kijkt, krijg je er best veel te zien!
Niet veel later gingen we naar een klein reptielenparkje, waar we onder andere kameleons, hagedissen en dodelijke slangen zagen! 14 van de in totaal 16 dodelijke slangen leven in Australië…
Die avond ontmoette ik hun hele familie terwijl we lekker chinees aan het eten waren. Ze hebben 2 dochters, Erin en Leah. Ze waren er beide met hun man en Erin heeft ook al een dochtertje van 2, Ella. Ze is echt ontzettend schattig!

De volgende dag, na heerlijk geslapen te hebben:P, gingen we naar het Tidbindillapark. Een wildlifepark met verschillende dieren. En weer waren we opzoek naar kangoeroes, maar ze waren onvindbaar! Het had zoveel geregend dat ze niet uit het bos hoefde te komen om het gras te kunnen eten. Wel liepen er emu’s rond. Ze lijken een beetje op flamingo’s maar dan groter en grijs. Ze zijn naast de kangoeroes het nationale dier van Australië. Je ziet ze dan ook beide in het wapen van Australië. Maar toen we eenmaal verder met de auto reden zagen we toch nog kangoeroes! We konden redelijk dichtbij komen en dus goeie foto’s maken:). Er stonden ook veel gumtrees, de nationale boom. Als je een blaadje ervan openscheurt, dan kan je eucalyptus ruiken! Dat wordt hier dan ook op grote schaal gemaakt. Helaas konden we het park niet verder in, omdat dat deel te erg beschadigd was door de overstromingen.
We gingen lunchen in een communicatiecentrum met de ruimte van NASA. We moesten al onze apparaten uitschakelen omdat er hele grote schotels stonden. Ze zijn precies op deze plek door NASA geplaats omdat die plaats precies de andere kant van de wereld is t.o.v. de NASA in de Verenigde Staten!!

Rob werkte vroeger voor het leger, en maakte kaarten voor Defensie. Daarvoor ging hij naar heel veel plekken in Australië en heeft hij hele mooie plekken gezien. Ik werd al helemaal jaloers toen hij de foto’s liet zien;).

Zondag, de laatste dag, stonden we om 6 uur op omdat er een heteluchtballonnen festival was. Voor het oude parlement gingen er ontzettend veel ballonnen de lucht in, ook in de vorm van een kangoeroe met zijn baby’s (Joe’s zoals ze die hier noemen)! En toen zag ik ook dat er een kraampje met ‘Dutch Pancakes’, oftewel poffertjes was!
Daarna gingen we naar het nieuwe parlement. Onderweg daarnaartoe zag ik dat er voor het oude parlement mensen aan het kamperen waren, dus ik vroeg waarom. Het waren afstammelingen van Aboriginals, die daar al 4 jaar woonde uit protest. Er waren spannendoeken te zien met de tekst als: geef ons land terug, wij willen rechtvaardigheid enz. Rob vertelde dat de regering al een paar pogingen heeft gedaan om compromissen te sluiten, om bijv. een huizen te bouwen aan de rivier in de stad waar ze als gemeenschap kunnen wonen, dus onder goede omstandigheden. Maar zulke voorstellen slaan ze telkens af, omdat ze ervoor strijden om hun land, heel Australië, terug te krijgen.

Na het parlement lieten ze mij ook nog het museum in Canberra zien, waar nog meer over de Aboriginals te vinden was. Niet veel later na onze lunch bij hun thuis kwamen hun dochters nog even langs. Nog even een wandelingetje in hun wijk, en daarna maakte ik me gestalte om terug te gaan naar Sydney. Tijdens mijn reis terug zag ik uit het niets een dromedaris in de wei staan!

Gister was mijn tripje naar Port Stephens samen met Svenja uit Zwitserland. Maar omdat ik de locatie van vertrek niet kende, ging ik de dag ervoor even kijken waar het was. En natuurlijk ging ik bij bus nummer 2 in de stad helemaal de verkeerde kant op! Gelukkig was de buschauffeur zo aardig om me op weg te helpen. Toen ik het casino had gevonden van waar de tour zou vertrekken, zag ik naast de Harbour Bridge een groot schip met daarop Volendam staan!! Op de zijkant stond dan ook de Holland – Amerika lijn geschreven :P.
Gister stond ik dan om 5.50 op, en om 8.00 vertrok de bus richting Port Stephens & Nelson Bay. Onderweg maakte we een stop bij een groot reptielenpark. Hier zagen we krokodillen, spinnen, slangen, koala’s en kangoeroes. We mochten de koala’s aaien, helaas niet vasthouden, en ze zijn ontzettend zacht! Wilde er graag eentje mee naar huis nemen! Daarna gingen we de kangoeroes voeren, ze stonken enorm maar het zijn hele lieve beesten :P.

Toen gingen we naar Port Stephens waar we lunch hadden en op de boot gingen, opzoek naar dolfijnen! Het was al erg bewolkt geworden, en de dolfijnen hadden niet zoveel zin om zich te laten zien. Maar toen hoorde we wat geschreeuw van het dek beneden, dus gingen we daar als een speer naartoe! En ja hoor, een dolfijn was met de boot aan het meezwemmen! Net zoals de boot ging de dolfijn enorm snel, en was hij duidelijk ons aan het amuseren :D. Hij sprong uit het water, zwom op zijn buik en ook nog op zijn zij.
Eenmaal terug in de baai, gingen we terug de bus in op weg naar de zandduinen! Hier gingen we sandboarden. Met een ruige auto gingen we de duinen in, waar je met een soort snowboard de heuvel moest opklimmen en van een steile helling kon afglijden. In het begin kneep ik hem een beetje, vooral omdat de eerste op een gegeven moment koprollend naar beneden ging, maar ik dacht gewoon doen! Het was hartstikke leuk, maar enorm vermoeiend om de heuvel elke keer op te lopen in het zand. Na 4 keer op en neer was ik dan ook helemaal kapot:). Maar gelukkig kon ik daarna de hele busreis terug uitrusten!

Maandag start ik dan mijn Cambridge cursus, en begint het harde leven, hihi:).
Alvast een fijn weekend en tot snel!

Sylvia.

• 15 Maart 2012 - 07:38

Astrid:

Ehoow leuk hoor! En ook nog de familie gezien super!!!
    Succes met de studie en et 'harde' leven maar dat komt wel goed denk ik!!

Nog gefeliciteerd met je zus!!!

Xxxxas

• 15 Maart 2012 - 22:04

Wies:

Zie nou wel dat het leuk is om familie daar te hebben. Succes met je studie. tot maandag liefs van Wies